Campagne internetcriminaliteit gestart

MKB-Nederland is  een campagne tegen cybercrime begonnen. De actie moet ondernemers helpen om zich beter te wapenen tegen internetcriminaliteit.

De ondernemersorganisatie stelt dat ‘cybercrime’ het Nederlandse bedrijfsleven zo’n € 6,6 miljard per jaar kost. Geschat wordt dat 33% van de ondernemers op een of andere manier slachtoffer van dit soort criminaliteit is. Het gaat daarbij om bijvoorbeeld ‘fraude, diefstal, afpersing en identiteitsmisbruik via of met behulp van de digitale snelweg’.

Interessant slachtoffer
De campagne, uitgevoerd in samenwerking met overheid en kennisinstituten, heet Veilig zakelijk internetten en heeft een bijbehorende website: veiligzakelijkinternetten.nl.

MKB-Nederland wil ondernemers duidelijk maken dat ook hun bedrijf een interessant slachtoffer is voor de internetcriminelen. En dat er slechts simpele maatregelen nodig zijn om veel te verbeteren.

Laat jezelf hacken
Als onderdeel van de campagne kunnen ondernemers een ‘ethische hacker’ op zichzelf afsturen “om kosteloos de veiligheid van hun digitale werkomgeving te laten analyseren”. Die hacker toont vervolgens kwetsbare plekken aan.

Bron: MKB-Nederland

***

Rijger Webredactie – voor webredactie en veilige WordPress-websites.