Detailhandel blijft voorzichtig in de plus

EuromuntenDe Nederlandse detailhandel mag zich nu zeven kwartalen achter elkaar in omzetgroei verheugen, ook al is die groei niet sterk. Internetverkopen blijven daarentegen onstuimig toenemen.

De gemiddelde groei van de detailhandel was in het tweede kwartaal van 2016 (april t/m juni) 0,5% terwijl de verkopen met 0,4% toenamen, schrijft het CBS. De detailhandel in voedingsmiddelen deed de beste zaken, gezien de omzetgroei van 0,7%.

De non-foodsector deed het slechter met 0,4% minder omzet dan het jaar ervoor. Die omzetdaling komt echter bijna geheel voor de rekening van de winkels in consumentenelektronica (-3,7%).

Verkoop webwinkels
Ondertussen blijft de verkoop via webwinkels sterk groeien. De totale online omzet lag meer dan 20% hoger dan in het tweede kwartaal van 2015. De pure webwinkels hadden een omzetgroei van bijna 24%, de winkels met internetverkoop als nevenactiviteit hadden een omzetgroei van bijna 16%.

Bron: CBS

***

Rijger Webredactie – voor webredactie en WordPress-websites