Detailhandel incasseert omzetdaling

Shoppende vrouwen.De detailhandel zag na de sterke omzetgroei in december 2015 een maand later de omzet alweer krimpen.

De gemiddelde omzetdaling (-1,8% in januari 2016) ten opzichte van een jaar geleden is volgens het CBS te wijten aan een ongunstige samenstelling van de koopdagen. Januari 2016 telde een vrijdag minder en een zondag meer dan januari 2015. Met die vrijdag extra erbij zou er zelfs sprake zijn van een kleine omzetstijging.

Speciaalzaken
Desalniettemin werd er minder verkocht (-2,5%) en minder omzet gedraaid in de detailhandel, zowel in de voedingsmiddelenbranche als in de non-food. Zo zagen speciaalzaken in voedingsmiddelen hun omzet met 5,1% dalen.

Plusjes en klappen
In de non-foodbranche konden alleen de drogisterijen en winkels met woninginrichting plusjes noteren. Winkels in elektronica (-5,4%) en huishoudelijke artikelen (-11,8%) zaten in de hoek waar de klappen vallen.

Internetverkopen
De groei zat wederom online. De pure webwinkels zetten in januari 2016 maar liefst 26% meer om dan een jaar geleden, en de internetverkopen van zaken die ook een fysieke winkel hebben, groeide met 16%.

We zeggen het nog maar eens: zorg dat u een website heeft. Bijvoorbeeld zo’n goede en goedkope van Rijger Webredactie. : )

 

Bron: CBS