Detailhandel pakt aardige winst

MuntenDe laatste CBS-cijfers wijzen uit dat de detailhandel 2015 met een behoorlijke omzetstijging heeft afgesloten. Gemiddeld was er sowieso omzetgroei in 2015.

In november 2015 was er nog een omzetdaling, maar december was met 3,3% omzetstijging (ten opzichte van een jaar eerder) een goede maand voor de Nederlandse detailhandel. Dat kwam vooral door een toename van de verkoop, meldt het CBS. Over heel 2015 was de omzetgroei 1,4% bij een volumestijging van 2,3%.

Speciaalzaken in de lift
De voedingsmiddelensector kende een omzetstijging van 1,8% in 2015. Opvallend is dat de speciaalzaken (zoals bakker, slager en viswinkel) met 1,5% groei ook een graantje meepikten.

Non-food
De non-foodbranche had een gemiddelde omzetgroei van 1,2%. De grote omzetstijgingen van de winkels in woninginrichting en drogisterijen werd deels tenietgedaan door de omzetdalingen van winkels in doe-het-zelfartikelen (-2,3%), consumentenelektronica (-3,1%) en huishoudelijke artikelen (-5%).

Online blijft groeien
Online groeide de omzet in 2014 nog met 11%, maar in 2015 al met 20%. Winkels die internetverkoop combineren met een fysieke winkel blijven het hardst groeien (met 23%), maar de pure webwinkels mochten met +18% omzetgroei ook niet klagen.

Bron: CBS

***

Rijger Webredactie – voor webredactie en WordPress-websites