Detailhandel virtueel in de plus

Volgens de laatste CBS-cijfers is de omzet van de Nederlandse detailhandel in mei 2015 gedaald, maar tegelijkertijd virtueel gestegen.

De omzet in mei 2015 was 1,3% minder dan in mei vorig jaar, meldt het CBS, met prijzen die 0,9% lager waren en een volumekrimp van 0,4%. Dat komt volgens het bureau echter doordat mei dit jaar een extra zondag had en een donderdag minder.

Koopdageffect
Na een correctie van dit ‘koopdageffect’ zouden de cijfers positief zijn, stelt het CBS, en dan is mei (tot nu toe) zelfs de beste maand van dit jaar voor de Nederlandse detailhandel. “Dit past in de trend van de afgelopen maanden waarin de detailhandel zich overwegend positief ontwikkelde.”

Omzet internet
Winkels in huishoudelijke artikelen, elektronica en bovenkleding zitten overigens hoe dan ook nog altijd in de min, terwijl de omzet van internetwinkels sterk blijft groeien, met ongeveer 12%. Daarbij wordt opgemerkt dat de winkels die internetverkoop met een fysieke winkel combineren de sterkste omzetgroei hebben.

Bron: CBS

***

Rijger Webredactie – voor websitebouw en websiteteksten