Detailhandel ziet omzet sterk stijgen

Ontwikkeling omzet, prijs, volume detailhandel juni 2015, CBSDe Nederlandse detailhandel heeft in juni 2015 de grootste omzetgroei in zeven jaar behaald, stelt het CBS. Dat geldt echter niet voor alle branches.

In juni 2015 zette de detailhandel 4,7% meer om dan een jaar eerder, meldt het CBS. De prijzen waren wel iets gedaald (0,4%), maar het volume steeg met 5,1%. De kanttekening hierbij is dat het vooral om de branche met non-food ging, en dat veel van de omzetwinst te danken is aan de detailhandel via internet: die steeg met 28,1%.

Non-food
De non-foodwinkels zetten afgelopen juni 6% meer om dan een jaar eerder. Winkels die zich in woninginrichting specialiseren, boekten de grootste groei (12,7%), terwijl winkels in consumentenelektronica en huishoudelijke artikelen nog altijd een kleine omzetdaling hadden. Drogisterijen en doe-het-zelfwinkels, onder meer, noteerden wel een plus.

Voedingsmiddelen
Winkels in voedings- en genotmiddelen hadden gemiddeld 3,1% meer omzet. Dat kwam echter door de supermarkten die met 3,7% groei stevig in de plus zaten: de voedingsspeciaalzaken als bakkers, groenteboeren en vishandels boekten gemiddeld juist een kleine omzetdaling.

Internet
De omzetgroei van (voornamelijk) pure webwinkels lag in juni 23% hoger dan in juni 2014. De detailhandel die internetverkoop met een fysieke winkel combineert, kende een nog grotere stijging: 34,6%.

CBS-cijfers omzet, prijs en volume detailhandel juni 2015Bron: CBS

***

Rijger Webredactie – voor webredactie en WordPress-websites.