ING: ‘Detailhandel veert op’

Volgens het kwartaalbericht van het Economisch Bureau van de ING gaat het de goede kant op met de detailhandel. Voor 2015 voorspelt de bank 1,6% omzetgroei.

De ING noemt drie factoren waardoor de omzet van de detailhandel zal stijgen: een dalende werkloosheid, consumenten met een groter vertrouwen in de toekomst en een verbetering van de koopkracht.

Prijzen onder druk
Een kanttekening is wel dat de prijzen onder druk staan, waardoor het voor veel detaillisten moeilijk is om gezonde marges te houden. Wie niet onderscheidend genoeg is en niet meekan in de prijzenslag, heeft het lastig.

Keuzes
Volgens de ING moet de detailhandel ‘scherpe keuzes maken in positionering en assortiment’. De bank noemt dat “óf local hero óf schaalgrootte en óf premium óf valueretailing”. Met andere woorden: wees een geliefde buurtwinkel of een megawinkel en verkoop of alleen topproducten of mindere producten voor zeer weinig.

Voedselspeciaalzaken
Voor voedselspeciaalzaken als bakkers, slagers, groentezaken en delicatessenwinkels wordt in 2015 een lichte omzetstijging voorspeld.

De speciaalzaken profiteren wat van de groeiende aandacht voor goed voedsel. Troefkaarten van de detailhandel zijn ‘kennis van de klant en welgemeende interesse in de klant’.

In de non-foodbranche blijven schoenenwinkels en doe-het-zelfzaken met omzetdaling kampen.

Bron: ING (pdf)

***

Een betere toekomst voor uw bedrijf? Neem Rijger Webredactie in de arm.