‘Internet hindert fysieke winkel nauwelijks’

Computerscherm-webwinkelRetailonderzoeksbureau Locatus stelt dat fysieke winkels weinig last hebben van online concurrentie. “Qua omzet lekt per jaar hooguit 0,5% weg naar internet.”

Online winkelen heeft maar een klein effect op het aantal winkels, volgens Locatus. Het is dan ook zwaar overdreven zijn dat internet een van de grootste bedreigingen is voor de Nederlandse detailhandel, stelt Locatus in Trouw. Het is vooral de crisis die de detailhandel parten heeft gespeeld. “Er zijn jaren waarin dat 30% van de omzet kostte.”

Wel degelijk concurrentie
Op de bevindingen is wel iets af te dingen. Het onderzoeksbureau concludeert namelijk dat het gros van de fysieke winkels (60%) helemaal geen last heeft van webwinkels, zoals te zien is in deze infographic van Trouw. Dat laat onverlet dat er een groot percentage is dat wel degelijk (veel) concurrentie ondervindt.

Gevoelig en niet gevoelig
Winkels als bakkers, kappers en slagerijen zijn niet gevoelig voor online concurrentie. Winkels die slecht tegen webwinkels op kunnen, zijn reisbureaus en boekhandels, maar ook speelgoedzaken, parfumerieën en schoenenwinkels.

Eigen website essentieel
Een overduidelijke trend is verder, stelt het onderzoeksbureau, dat consumenten het internet gebruiken om van tevoren hun geplande aankoop te onderzoeken. Het wordt dan ook steeds belangrijker voor alle detailhandel om op zijn minstens een eigen website te hebben.

Nu wil het toeval dat wij van Rijger Webredactie u aan een betaalbare, betrouwbare eigen website kunnen helpen. Gewoon even contact opnemen en dan komt het goed.

Bron: Trouw