Stevige omzetstijging detailhandel

CPB-logoDe Nederlandse detailhandel had afgelopen maart een goede maand: de gemiddelde omzet steeg met 4%. Er werden vooral meer voedings- en genotmiddelen verkocht.

De omzet in maart 2016 viel voornamelijk zo hoog uit doordat Pasen dit jaar in maart viel, meldt het CBS. In 2015 viel Pasen in april. Daardoor waren het de winkels in voedingsmiddelen en genotsmiddelen die de grootste omzetstijging boekten ten opzichte van maart 2015: 7,8%.

Bijna 8% voor speciaalzaken
Desalniettemin zijn het prettige cijfers die het CBS presenteert: “Er is 6,5% meer verkocht tegen 1,2% hogere prijzen. Zowel de supermarkten als de speciaalzaken hadden met bijna 8% groei een flink hogere omzet dan een jaar eerder.”

Grafiek-omzet-detailhandel-maart-2016-CBS
De omzetgrafiek van maart 2016. Klik erop voor een vergroting.

Misère verstopt
De detailhandel in de non-foodbranche deed het wat rustiger aan met 1,4% omzetgroei, dankzij 0,5% meer verkopen tegen 0,9% hogere prijzen. In die cijfers zit echter ook de misère van de elektronicawinkels verstopt: daar kelderde de omzet met bijna 9%.

Verkoop via internet
De verkoop via internet blijft enorm groeien: met bijna 20%. De pure webwinkels hadden een omzetgroei van meer dan 26%, de online omzet van winkels die offline met online verkoop combineren steeg met ruim 11%.

Bron: CBS

***

Rijger Webredactie – voor teksten, vertalingen, WordPress-websites, etc.